BrandOutLoud: Eigen branding maakt lokale NGO’s minder afhankelijk

Geschreven door: op 21 december 2010 E-mail dit artikel | Print dit artikel

Lokale hulporganisaties leunen vaak te sterk op fondsen vanuit internationale NGO’s. De aangekondigde bezuinigingen in Nederland zullen aanleiding zijn om na te gaan denken over de vraag hoe Internationale NGO’s met minder geld hun lokale partners kunnen blijven helpen. Non-profit organisatie BrandOutLoud stelt een nieuwe benadering van ontwikkelingshulp voor: lokale hulporganisaties zelfstandiger maken door branding en marketing.

Door: Stéphanie Zimmerman en Judith Madigan (BrandOutLoud)

Dat bezuinigingen ook ruimte kunnen bieden voor positieve verandering, is een geluid dat langzaam terrein begint te winnen in de wereld van ontwikkelingssamenwerking. Ook op viceversaonline is deze discussie gestart door ondermeer Michel Groenenstijn, Marloes Tap en Gaston Schmitz. Directe financiering is een optie, zoals ook decentralisatie onderdeel van een nieuwe benadering kan zijn. Er is lef nodig om inspiratie te halen uit nieuwe hoeken, de controle los te laten, en te leren uit bijvoorbeeld management en marketingtheorieën. Maar verandering is hoe dan ook nodig om duurzame ontwikkeling te garanderen; bezuinigingen of niet.

Zelfstandig draagvlak creëren en fondsen werven

Deels is en blijft financiële steun natuurlijk noodzakelijk. Tegelijkertijd wordt het meer dan ooit duidelijk hoe belangrijk het is dat lokale hulporganisaties zelfstandig in staat zijn draagvlak te creëren en fondsen te werven. Alleen op die manier zullen zij hun goede werk op langer termijn kunnen continueren, los van bezuinigingen in bijvoorbeeld Nederland, om in allerlei opzichten een duurzamere organisatie te worden.

Een eigen stem

De realiteit is echter anders. Terwijl Internationale NGO’s vaak gebruik kunnen maken van interne of externe marketingcommunicatie experts, hebben veel lokale hulporganisaties niet die mogelijkheid en ook de kennis niet in huis. Hoe vaak worden ze niet afgespiegeld als ‘de projecten van..’ of zijn ze alleen te vinden op ‘de site van…’? Maar iedere lokale hulporganisatie -hoe klein ook- heeft een eigen verhaal. Dat is hun stem. Hun merkidentiteit.

De vorm van het verhaal is voor BrandOutLoud een bewuste keuze. Geen portretten van zielige schrijnende gevallen, maar een positieve benadering. Waarbij sterk beeldmateriaal centraal staat. Focus ligt op de kracht en de kansen van de mensen die geholpen zijn door de hulporganisatie. Als inspiratiebron voor anderen.

Kennis en ‘tools’

Uitgaande van hun verhaal en de kennis die al aanwezig is, ondersteunt BrandOutLoud lokale hulporganisaties met hun branding, marketing en communicatie. In projectperiodes van drie maanden tijd zorgt BrandOutLoud, op locatie en in nauwe samenwerking met de lokale hulporganisatie, voor een op maat gemaakte communicatiestrategie, inclusief merkidentiteit en direct toepasbare communicatie tools.

Overdragen van kennis en direct toepasbare ‘tools’ zijn hierin de sleutel voor meer duurzame ontwikkelingshulp. Waarbij empowerment van lokale hulporganisaties voorop staat. Een sterke uitstraling en professionele marketingcommunicatie stellen de lokale hulporganisaties in staat om op eigen kracht meer mensen te bereiken, samenwerkingen aan te gaan en hun fondswerving te verspreiden. Er worden niet alleen uitingen ontwikkeld, zoals een website en ander promotiemateriaal, maar de organisatie wordt door  tutorials en clinics ook  bewust van hun eigen identiteit, waarbij ze tegelijkertijd wegwijs worden gemaakt in de inzet van communicatie. Uiteindelijk volgt uiteraard ook een follow-up en evaluatieperiode.

Een voorbeeld

Onlangs heeft BrandOutLoud een project met een lokale organisatie in Cambodja afgerond. In samenwerking met hun financierende partner CBM CEARO in Bangkok ontwikkelde BrandOutloud hun branding, design en communicatie. Met als doel dat deze lokale hulporganisatie zich sterker kan profileren en op eigen kracht internationale donors en donateurs kan aanspreken. De organisatie heeft nu de mogelijkheid om zich zelfstandig en trots te promoten, door een professioneel imago en de juiste tailor-made communicatiemiddelen,  waaronder een website en krachtig beeldmateriaal. CBM ziet branding van lokale partners als investering voor meer financiële duurzaamheid. Een sterke profilering en branding van een lokale partner zorgt er immers voor dat zij hun doelen kunnen bereiken, en daarmee indirect die van CBM zelf. De samenwerking tussen CBM en BrandOutLoud wordt daarom in de toekomst voortgezet, zodat ook andere projecten geprofessionaliseerd kunnen worden.

Kansen

BrandOutLoud kiest voor een positieve benadering. En gaat uit van kansen en eigen kracht. Ontwikkelingssamenwerking is toe aan verandering. Het wordt tijd dat lokale hulporganisaties hun stem kunnen laten horen. Door ze los te laten en te verzelfstandigen. Immers ‘if nothing ever changed, there’d be no butterflies’.

Kijk voor meer informatie op: www.brandoutloud.org

Vind u deze bijdrage de moeite waard? Geef ons dan uw fair share.

Doe een donatie via Paypal

Neem een abonnement en blijf op de hoogte van alles wat er speelt in de ontwikkelingssector.

Klik hier voor een abonnement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

7 reacties op “BrandOutLoud: Eigen branding maakt lokale NGO’s minder afhankelijk

  1. Pingback: How Matters /  BrandOutLoud: Own Branding Makes Local NGOs Less Dependent

  2. Met enige huivering lees ik in dit artikel vele malen het woord BRANDING en ik hoop dat de zuidelijke NGOs in dit geval iets van hun noordelijke zusters kunnen leren. Na 10 jaar branding in Nederland zie ik weinig verschil meer tussen de grote OS organisaties; hun websites en publicatie materiaal lijken erg veel op elkaar en de eigen identiteit is ver te zoeken. Laten we hopen dat de zuidelijke NGOs wel hun eigen vorm van profilering zullen ontwikkelen en mijns inziens is hier genoeg creativiteit is om dat gestalte te kunnen geven.

    [Reageer op deze reactie]

  3. Ik vind dit ook een hele originele benadering. En het past ook helemaal bij de volwassenwording van zuidelijke ngo’s. Het feit dat ze gezien worden als ‘de projecten van’ is natuurlijk heel erg uit de tijd. Maar tegelijkertijd zijn er volgens mij heel veel zuidelijk ngo’s die dit warme bad van financiering door westerse ngo’s graag zo willen houden en die er helemaal niet op zitten te wachten om te ‘werken’ voor hun financiering. Het is veel makkelijker om financiering van een donor te krijgen.

    [Reageer op deze reactie]

    Judith Reply:

    Gerhard, bedankt voor je reactie. Je benoemt n goed punt! Vele lokale organisaties willen wellicht helemaal niet ‘werken’ voor hun financiering en blijven liever afhankelijk van die ene enkele donor. Het is dan ook de vraag of voor die groep n traject met BrandOutLoud een succes gaat worden…

    Wij zijn ons hier sterk van bewust en willen dan ook zeker zijn dat de lokale organisatie echt de intentie heeft om te willen werken aan (en investeren in) zijn/haar marketing en communicatie. Daarom adviseren wij ook zowel de INGO als de lokale organisatie te werken vanuit het principe van een gedeelde investering, waarbij de lokale organisatie financieel bijdraagt aan de projectkosten.

    Het succes en potentie van n dergelijk project zijn afhankelijk van de eigen inzet en betrokkenheid van de lokale hulporganisatie. BrandOutLoud helpt ze op weg met inzicht, kennis en direct toepasbare tools – maar ze zullen het uiteindelijk zelf moeten willen en doen.

    Hoe denk jij daarover?

    [Reageer op deze reactie]

  4. Ook mij spreekt dit verhaal erg aan. Misschien zouden ook de Nederlandse NGO’s dit onderdeel van branding van lokale NGO’s standaard moeten meenemen in al hun activititeiten in het zuiden. Lokale NGO’s krijgen wel lessen over hoe ze logframes moeten invullen en moeten rapporteren en dergelijke, maar echte cursussen over branding, fondsenwerving en goede communicatie lijkt me zeker zo belangrijk.

    [Reageer op deze reactie]

  5. Ik vind dit een erg interessant en boeiend verhaal. Ik heb twee vragen. Zoeken jullie ook donateurs in Cambodja zelf voor die lokale organisatie? En doe je dat dan met een boodschap van rechtvaardigheid of liefdadigheid? En denken jullie dat het huidige systeem van medefinanciering door bv ICCO en Novib helemaal moet verdwijnen en dat lokale ngo’s dat honderd procent zelf kunnen doen?

    [Reageer op deze reactie]

    Judith Reply:

    Dank voor je reactie, Susanne. Goede vragen! In antwoord daarop, BrandOutLoud zoekt niet zelf donateurs voor de lokale organisatie. Weliswaar denkt en helpt ons project team ze wel op weg met ideeen en handvaten… bijv. een doelgroep analyse, maar vooral ook te leren verplaatsen in de doelgroep en hoe/wanneer deze te benaderen. Het uiteindelijk leggen van contact is aan hun. We willen namelijk niet dat ze daarin afhankelijk blijven van ons. Het gaat om hun organisatie en het is ook hun verhaal.

    Vanuit BrandOutLoud zijn we niet van mening dat het huidige systeem van mede-financiering moet verdwijnen. Wat we wel graag willen zien is dat lokale organisaties zelf sterker aanwezig zijn, zich niet blijven verschuilen achter de ‘grote jongens’ en vooral niet afhankelijk blijven van een enkele MFO of INGO. Maar juist zelf n grotere aanhang en uitgebreider supportersnetwork creeeren.

    [Reageer op deze reactie]