Friendraising: de enige manier om vrienden te hebben, is door er één te zijn

Vanavond is het zover; dan verschijnt het Handboek Friendraising waarin auteur Vera Peerdeman pleit voor een mentaliteitsverandering voor ontwikkelingsorganisaties. Vice Versa sprak met de auteur over de kunst en het nut van friendraising voor de OS sector. Donateurs moeten volgens Peerdeman niet meer slechts als ‘wandelende portemonnees’ worden gezien, maar als ‘mensen met idealen en ambities’ die meer te bieden hebben dan geld alleen. Met de strenge bezuinigingen op komst is de relevantie van dit onderwerp voor de hedendaagse ontwikkelingssector moeilijk te onderschatten.

Wie kent ze niet, de gestandaardiseerde nieuws- en bedankbrieven van goede doelen die vaak gepaard gaan met een oproep om nog meer geld te doneren. Een onderschrift als ‘Bedankt voor uw donatie. Door uw bijdrage kan Liesje nu naar school. Wist u dat wij ook een ander project hebben waar uw steun zeer op prijs wordt gesteld? Onderaan deze brief vindt u een acceptgiro… Alvast bedankt voor uw steun.’

Hoewel bovenstaande beschrijving misschien een enigszins overdreven voorbeeld is, geeft het wel de benadering weer die veel ontwikkelingsorganisaties tot op heden hanteren. Veelal worden donateurs hierbij als homogene massa gezien en maakt het niet uit of donor X of donor Y geeft, als er maar geld binnenkomt. Dit geeft de gulle donateur het gevoel inwisselbaar te zijn, terwijl er achter elke donatie een leven en een verhaal schuilt.

Het is dit verhaal waar organisaties zich meer mee zouden moeten bezighouden volgens Vera Peerdeman, auteur van het Handboek Friendraising. Al meer dan tien jaar houdt Peerdeman, als expert op het gebied van relatiegerichte fondsenwerving, zich bezig met het overbruggen van de steeds groter wordende kloof tussen organisaties en donoren.

Het handboek dat zij vanavond zal presenteren in de toepasselijke Peoples Place in Amsterdam komt voort uit die inspanningen. Het boek heeft als doel een stap verder te gaan dan de bijeenkomsten en werkgroepen die ze regelmatig organiseert. Behalve organisaties van een praktische handleiding met 21 zeer bruikbare strategieën te voorzien, probeert het boek ook aan te sturen op een grote mentaliteitsverandering, waarbij organisaties hun donateurs als duurzame vrienden en partners te gaan beschouwen.

Zoals Peerdeman uitlegt: ‘In de ontwikkelingssector verkopen we dromen en idealen, dat is toch het mooiste wat er is? Maar in plaats van dit alleen te zenden, moeten we ook openstaan om te ontvangen; we moeten de dialoog aangaan.’

Bedanken? Nee joh, dat hoeft toch niet …

Hoewel veel mensen het in eerste instantie niet zullen toegeven, vinden ze het toch heel prettig om eens oprecht bedankt te worden voor de steun die ze hebben gegeven. ‘In eerste instantie antwoorden veel donateurs bescheiden en vanuit hun altruïstische idealen; ‘nee joh, mij hoeven ze niet te bedanken. Ik ben het maar en ik doe het omdat ik iets goeds wil doen,’ klinkt het dan vaak volgens Peerdeman.

Dit gevoel is volgens Peerdeman jarenlang onterecht gevoed door ontwikkelingsorganisaties. Uit ervaring weet ze dat als je doorvraagt mensen vaak toegeven dat ze het toch wel fijn zouden vinden om eens persoonlijk bedankt te worden of dat in ieder geval de verbintenis die zij voelen met de organisatie erkend en beantwoord wordt.

Donateurs bedanken voor hun steun is slechts het begin van bewuster met je donoren omgaan en friendraising tracht ook verder te gaan dan dit. Friendraising is volgens Peerdeman een manier om betrokkenheid bij de organisatie te stimuleren en om duurzame vriendschappen op te bouwen waar beide partijen de vruchten van kunnen plukken.

Juist nu!

Het thema van friendraising lijkt relevanter voor de ontwikkelingssector dan ooit tevoren en het is dan ook niet toevallig dat het boek juist nu uitkomt. De opkomende bezuinigingen kan volgens Peerdeman een belangrijke motivatie zijn voor organisaties om een proactieve houding aan te nemen en meer in friendraising praktijken te investeren. ‘Organisaties zullen zichzelf krachtiger moeten maken voor de toekomst in plaats van afhankelijk te zijn van de waan van de dag.’

Volgens Peerdeman begint dit proces door nog eens een goede blik te werpen op de eigen begroting. Één van de ideeën waarop friendraising is gebaseerd, is dat geld niet het enige transactiemiddel is in de relatie tussen organisaties en donateurs. ‘Tijd, netwerk en expertise zijn ook wat waard en deze bijdragen in natura kunnen soms uiteindelijk nog veel waardevoller blijken dan klinkklare euro’s’ stelt Peerdeman.

‘Iedereen kan vrienden maken’

Peerdeman erkent wel dat friendraising de situatie niet van de één op de andere dag zal veranderen en dat er zowel mentale als financiële investering nodig is om uiteindelijk een duurzame relatie te creëren met de donateur. Deze investering kan volgens Peerdeman door iedereen gemaakt worden: ‘Al ben je groot of klein, rijk of arm, ervaren of onervaren, dit is iets wat geen moeite hoeft te kosten en in principe iedereen kan.’

Peerdeman verwacht dat social media, zoals Facebook en Linked-in een belangrijke rol zullen spelen bij friendraising. Alhoewel dat dit een manier is om deze techniek snel en relatief gemakkelijk toe te passen, waarschuwt Peerdeman er wel voor dat het hier niet bij moet blijven, omdat persoonlijk contact het belangrijkste aspect is van friendraising.

Friends for life

Een voorbeeld van succesvolle friendraising is volgens Peerdeman dance4life. Deze organisatie is twee jaar geleden begonnen een hecht netwerk op te bouwen, het friends4life netwerk, met een clubje van trouwe sponsoren. Door de leden te betrekken bij sommige beslissing en door verschillende evenementen te organiseren voelen de friends4life zich betrokken en gewaardeerd door de organisaties. Dit heeft als gevolg dat het netwerk – en daarmee ook de bijbehorende giften – snel groeit.

Het succes van dance4life is slechts één van de voorbeelden van succesvolle friendraising initiatieven die Peerdeman de afgelopen periode heeft gezien. Wanneer zij wordt gevraagd hoe zij de toekomst van friendraising in schat antwoordt zij: ‘Ik weet zeker dat iedere organisaties in staat is om aan de hand van deze principes er een succes van te maken. Wat mij betreft is friendraising wel echt de toekomst.’

Het Handboek Friendraising is vanaf 26 september 2012 verkrijgbaar in de boekhandel en bij verschillende webwinkels waaronder de Free Recordshop. Wilt u daarnaast meer lezen over dit onderwerp of meer praktijkvoorbeelden bekijken ga dan naar www.friendraising.nl of neem contact op met Vera Peerdeman via vera[at]nassau.nu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vindt u deze bijdrage de moeite waard? Geef ons dan uw fair share.

Doe een donatie via Paypal

Neem een abonnement en blijf op de hoogte van alles wat er speelt in de ontwikkelingssector.

Klik hier voor een abonnement